Saturday, June 13, 2009

Viimastest lugemiselamustest ajendatult

Siin satub pihku mitut sorti raamatuid, sest peale selle, et terve posu võtsin ise Eestist kaasa, leiab nii mõndagi ka meie hotellibaari väiksest raamatukogust, mis siginenud siinkäinute mahajäätud teostest, mis mõnikord on üsna üllatavat masti.

Siinselt raamaturiiulilt sattusid mulle viimati pihku näiteks Kivirähki "Mees, kes teadis ussisõnu" ning - endalegi üllatuseks - Kindloni-Thompsoni "Kaini kasvatamine: poiste hingeelu kaitsmine".

Alustan sest viimasest. Ütlen kõigepealt kohe ära, et ei, ma ei ole rase, sest sellise raamatu lugemine võiks kelleski ju ehk vastavaid kahtlusi äratada. Hingeelu on lihtsalt huvitav teema. Poisid-mehed ka muidugi. Seda enam, et olen elu jooksul kuidagi liiga palju "liiga probleemseid" meeskodanikke kohanud. Naiskodanikke ka (ehk kuulun või olen kuulunud nende ridadesse isegi), aga meesterahvaid siiski nagu oluliselt rohkem ja oluliselt tõsisemate probleemidega, mille kasvupinnaseks on kui mitte ainult, siis peamiselt - jah, hingehädad. Kuigi nende meeskandjad sageli absoluutselt ei nõustuks midagi sellist tunnistama ega ammugi mitte mingite alandavate hingehädadega tegelema, neid analüüsima vms. Just selles see tegelik probleem seisabki. Ja sellest on neetult kahju - ja paraku sugugi mitte ainult neile endile.

Miks see kõik nii on? Suures osas kasvatuse, ühiskonna mõjul, mis istutab iseäranis meesisendeisse "teadmise", et tunnustuse ja armastuse pälvimiseks peavad nad olema murdumatud raudmehed - täiesti kuulikindlad - iseäranis emotsionaalselt - ja probleemivabad. Selle tõttu ei tunnista nad sageli mitte raasugi ka armastuse pälvimise vajadust. Paraku ei tee see seda hoopiski olematuks, pigem vastupidi. Ja nii need asjad aina hullemaks lähevad. Ühiskond ja kasvatus soodustavad meesisendite puhul - veelgi enam kui naisisendite puhul - rohkemate sundmõtete ja -käitumismallide juurdumist, mis liiga tihti lahutavad neid - eelkõige iseendast, aga sellest tulenevalt aina rohkem ka ümbritsevatest, ühiskonnast üldse. Jah, võõrandumine hakkab pihta kõigepealt ikka iseendast. Ah, mis siin võõrandumisest rääkida! Tegelikult on asi rohkem selles, et paljudel juhtudel lihtsalt ei tutvutagi iseendaga! Et millest sa ikka võõrandud, kui pole lähenenud, lähedaseks saanudki! Nojah, see on selline sõnade valimise küsimus, see selleks. Igatahes, käärid lähevad aina suuremaks. Kõigest sellest kasvavad üsna lihtsasti välja segadus, häbi ja viha, mis lõpuks võivad võtta ka väga tõsiseid kliinilisi ja kriminaalseid vorme. Ja selge see, et mida hullemaks on asjal lastud minna, seda raskem on midagi tagasi pöörata - kui on ikka juba diagnoositud raske psüühiline haigus või keegi on maha löödud, näiteks, siis kõike olematuks muuta või heastada on kahjuks praktiliselt võimatu, kuigi üht-teist saab parandada alati. Aga - nii üllatav kui see ka pole -, on isegi ekstreemsetel juhtudel võimalik silm kinni pigistada ja teha nägu, et häda pole mitte kõige vähematki, ja mitte hoolida. Mis jällegi tegelikule heaolule "eriti" kaasa ei aita.

Ekstreemsustest rääkides... Jätame praegu mõrvarid ja diagnoositud skisofreenikud kõrvale. Ilm on täis sügavate hingeprobleemidega inimesi - ja tõepoolest, hoopis ülekaalukamalt mehi -, kes on kuskil seal vahepeal, aga samal ajal - võib-olla teel, kujunemas mõrvariks või skisofreenikuks, võib-olla ka mitte - hiljemalt selgub see pärast surma. Kas asi on väärt, et nii kaua silmi-kõrvu kinni pigistades oodata? Vahel läheb ehk "õnneks" ka sellise taktikaga, jah. "Õnneks" ses mõttes, et diagnoos jääb tõesti ehk panemata, mõrv sooritamata. Kuid "emotsionaalne hälvik" võib paraku kaugelt ülemäära "jube" - nii endale kui teistele - olla ammu "enne" mingit hirmsat diagnoosi või kriminaalkurjategu. "Enne" on jutumärkides sellepärast, et enne kui diagnoosi või kriminaalkurjategu pole pandud/sooritatud, ei või me kunagi päris kindlalt teada, kas ühte inimest midagi säärast "tabab" (jah, kasutan seda sõna irooniliselt, justkui oleks tegu millegi täiesti oomatatuga) või mitte, küll aga on tegelikult hiiglama palju tõenäolisi märke, mille märkamine ja millele vastav toimimine aitaks tublisti kaasa sellele, et ei "tabaks".

Jah, natuke liiga palju on seda "emotsionaalset hälviklust" me ümber mu meelest. Ja asja suurim kurbloolisus peitub selles, et haige ühiskond ja haiged vanemad pärandavad oma haigusi edasi. Näiteks, kuidas peaksid lapsevanemad, kes ise oma elus armastust pole tundnud, oskama seda oma lastele anda ja õpetada? See on raske. Aga mitte võimatu. Kindlasti mitte võimatu. See ei ole täiesti suletud nõiaring, kuigi kaugeltki mitte ka väga avatud. Kui keskkond/kasvatus mõjub mingis asjas nigelalt, siis sõltub "paranemine" sellest, kuivõrd iseseisvad inimesed meist kõigele vaatamata saavad. Millest see sõltub? Vot seda mina täpselt määratleda ei oska, aga igatahes on peale ühiskondlik-keskkondlik-kasvatuslike ja geneetiliste mõjurite nii mõndagi veel, sest kuidas muidu saakisd ühe pere lapsed vahel nii erinevad olla.

Eh, mõtlesin, et kirjutan sest raamatust vaid mõne sõna, aga teema on mulle siiski kuidagi nii hingelähedane, et näe, ei saa mitte pidama. Ühesõnaga, kuivõrd ma olen neil teemadel eelnevaltki omajagu mõtisklenud, ei olnud ses raamatus midagi põrutavalt uut mu jaoks, aitas pigem üht-teist kinnistada. Mis sellest kasu on? Njah, ma ei teagi kohe... Nendesamade teemade tõttu olen laste saamise osas siiani pigem täiesti paranoliline olnud - milleks peaks minu laps sündima sellisesse haigesse maailma! Äkki see paranoia leevenes selle raamatu positiivsete näidete mõjul pisut... Tõepoolest, ka neid leidus seal. Ja see süvendas mu usku inimväärse elu võimalikkusse, vaatamata igal pool varitsevatele jamadele ja ohtudele. Ja mis sest siis kasu on? Lihtsalt üldine enesetunne on kokkuvõttes veelgi parem kui muidu ja kogu moos. Aga see moos on ju oluline.

---

Pärast hommikut, kui olin selle raamatu tagasi riiulile asetanud, astus õhtul kontorisse Sengi poeg Mengheng. Ta tuli õppetükkide jaoks paberit küsima, aga sattusime natuke pikemalt juttu puhuma. Mehgheng uuris, millega ma tegelen. Näitasin siis talle natuke neid Exceli tabeleid, mida ehitan, ja uurisin omakorda temalt, kuidas tal läheb - koolis ja muidu ja kas tema ka juba natuke arvutit õpib. Ütles, et arvutit veel ei õpi, aga et niipea kui ta arvutit tahab, siis ta isa ostab talle; igatahes inglise keeles olevat ta oma klassi parim ja et ta isa olevat temaga väga rahul seetõttu. (Olin minagi talle varem öelnud, et tema inglise keel on juba päris hea.) Rääkisime veel nii mõndagi, muuseas uurisin, kas ta ka juba natuke aimab, kelleks saada tahab. Vastus oli varnast võtta - oma isaks, sest ta on lihtalt nii hea ja ta armastab teda väga - nii tema teda kui tema teda. Ema muidugi ka. See tundus nii siiras, et mul kippus silmanurk märjaks minema. Selle peletamiseks küsisin, et ega ta ei karda, et ta võib niimoodi liiga ära hellitatud saada. Selle koha peal tekkis meil väike keelebarjäär, aga poiss väitis lõpuks, et sai aru ja lubas asja peale mõelda.

Et jah, isad on pogadele ikka üüratult olulised ja ikka tahetakse oma isa moodi olla. Ma ei räägi antud juhust, aga isegi siis, kui mõni isa järgimist nii eriti ei väärikski. Oh, vääriksid nad seda ometi rohkem ja oleks ilmas ometi veelgi rohkem toredaid mehi, kes tundeelu tunnistavad,
julgevad seda ka näidata ja sellega tegelda!

---

Ussisõnade-raamat on esimene, mille Kivirähki omadest läbi lugesin. Ja sedakorda kohe hoogsalt. "Rehepappi" olen mitmeid kordi alustanud, aga kõigest alustamiseks on see siiani alati jäänudki, kuigi mingi Ungari üliõpilasteatri dramatiseeringut käisin kunagises Lutsu teatrimajas ehk Genialistide klubis residentsis Silli kutsel vaatamas küll - ja tänud kutse eest. Raamatut ma pole küll siiani lugenud, ent mulle tundus, et ungari noored said asjaga jube hästi hakkama (tükk oli muidugi ikka ungari keeles ja tõlge jooksis vahepealsete tehniliste probleemidega pistitatult seinale ehk täitsa suur osa teksti läks kaotsi, aga sest pold suurt lugu) - see kuulub vaieldamatult mu vahvamate teatrielamuste hulka - sellist energiat ja indu kohtab harva. Koht võimaldas ka muidugi meeldivat olemist - vaikselt veini rüübata, pärast etendust näitlejatega koos laulda ja suhelda. "Rehepapp" on mul siingi kaasas - ju ma võtan ta ikka varsti ette, sest kuidas minagi siis sellisest kultusteosest lõppude lõpuks kõrvale saan viilida. Ja pärast "Ussisõnu" on mu eelhoiak nagu paranenud.

"Rehepapp" tundus mulle - niipaljukest kui mitmeid kordi algusest olen lugeda jõudnud - oma muinasjutulises rüüs, mis mind ka pigem pole paelunud, alltekstina lisaks kuidagi liiga tüütult ilkuv ja sarkastiline, nii et hakka või mõtlema-tundma, et häbi kohe eestlane olla. Sama tundmus tikkus peale, kui vaatasin kunagi ülihäid arvustusi pälvinud kultusetendust "Eesti ballaadid", mis oli tõesti küll kunstiliselt vingelt teostatud, aga sisust jäi peamiselt kõrvu kumama "igavesti itkemaie". See kippus painama - kas asi on eestlastega tõesti nii hull - kas selline ongi see meie minevik ja hing ja kultuur ning eestlaseks jäädes olemegi määratud sellised olema?! Ma kategooriliselt keeldun igavesti itkemast. Või kui asi peaks sinnapoole juhitamatult kiskuma, siis keelduksin pigem kas või elamast. Ehk ma keeldun sellise eestlusega nõustumast, sest vastasel korral tahaksin tõesti oma eestlusest kaugeneda, aga tegelikult ei taha ma seda mitte - otsustasin ikkagi patrioodiks edasi jääda. "Ussisõnad" oli ka muinasjutuline ja samuti alltekstis kohati päris korralikult eestlust tümitav, aga mitte ainult ehk et minu jaoks olid asjad enam-vähem tasakaalus. Mulle see tõesti meeldis ja läks nagu ludinal.


---

Veel üks põnev teema mu jaoks on muutused ja nende juhtimine. Selleteemalised raamatud ostsin Eestist enne ärasõitu ise kaasa, sest neid siit riiulilt leida ei lootnud ja õigusega muidugi. Abrahamsoni "Valutud muutused" tundus oma pealkirjalt vägagi intrigeeriv ning selle läbiv mõte väärib tõepoolest rõhutamist ja kordamist. Nimelt, muutused peavad olema võimalikult valutud; tuleb otsida ja leida vastavad võimalused ja lahendused, et kasutada võimalikult palju juba võimalikult lähedal ja mingil võimalikult käepärasel viisil olemasolevat, mitte kõike lihtsalt muutmise pärast nullist ehitada kõike vana kõigepealt maha lõhkudes; siis ei ole ka nii palju muutuste vastasust ega kurnatust ega muid jamasid, mis muidu sageli muutustega kaasnevad. Iseenesest olen täiestigi nõus, aga ikkagi kuidagi tüütuks läks see kokkuvõttes, iseäranis see minu meelest wannabe teaduslik vorm, milles see kõik kirja oli pandud, ja natuke ka need arvukad näited - no praktilised näited on alati teretulnud, aga need olid enamasti rahvusvaheliste suurkorporatsioonide kohta ehk olid sellistena kohati küll päris põnevad, aga üsna sageli tundusid minu elust natuke liiga kaugel olevat ehk minu mätta otsast vaadates üsnagi ebapraktilised. Just praegu tekkis millegipärast assotsiatsioon "Ussisõnade" külaelanikega, kes iga hinna eest uude ehk nende jaoks tegelikult võõrasse maailma tahtsid kiigata ja sest osa saada, kuigi ei küündinud mitte... Noh, ma ei tea, äkki viitab sellise assotsiatsiooni teke tagurlikkusele... Ei, ma tegelikult ei usu. :)

Aga huvi muudatuste teema osas on jätkuv ja aina süvenev, nii et nüüd võtsin kätte Ruth Alase ja Monika Salu "Muudatuste meistriklassi" - põnev-põnev, mida seal siis ka kirjutatakse.

---

Aa, meenus, et ühte raamatut üritasin veel lugeda, aga väga palju ei jaksanud. Teades küll mõnevõrra Lennart Meri tausta ehk millega ta tegeles enne presidendiks saamist, olin millegipärast alati arvanud, et tema "Hõbevalge" on miski kas ilukirjanduslik või n-ö filosoofiline teos ja suur oli mu üllatus, kui mu eelarvamus eriti tõeseks ei osutunud. Teema tundus tänuväärne, austust ja aukartust süvendav, aga mitte päris my cup of tea - ei ole minus nii palju ajaloolast ega arheoloogi, et suudaksin endas tekitada suurt huvi näiteks leavaehituse ajaloo vastu; ugrilaste ränne tundub nati põnevam, aga ikkagi...; juba oluliselt rohkem on mus keelehuvilist ja etümoloogi ning see osa minust leidis sest teosest täitsa mitu iva, ent sellegipoolest otsustasin selle praegu käest panna ja kahtlane, kas selle kunagi veel kätte võtan. Aga keelekasutus tundus olevat hea ja Lennart Meri'st pean lugu ilmselt veelgi enam. Asjalugu on selline, et minu jaoks põnevamaid või lihtsalt minulikumaid teemasid ja ka kohustusi on praegu natuke liiga palju.

No comments: